Blog voor studenten

Lees hier alle artikelen van de leukste blog voor studenten.


Waarom verkopers zo vaak de plank helemaal misslaan

Geplaatst op: 06-09-2016

Ik wil graag een ervaring met jullie delen die ik laatst had met een verkoper. Ik zal uit beleefdheid het betreffende bedrijf niet noemen, maar het kwam erop neer dat ze (deze verkoopdame was van het vrouwelijke geslacht) een geweldig aanbod voor me had. Ze daalde grootse cijfers op me neer die me ongetwijfeld erg zouden moeten imponeren. “U krijgt gegarandeerd veel meer klanten en het kost maar een tientje!” Daar kwamen haar beloftes ongeveer op neer. Kritisch als ik ben, vertelde ik haar dat ik er graag even over na wilde denken en hun website eerst eens wilde bekijken. Enigszins gepikeerd hing ze op. Een goede houding voor elke verkoper. We hadden in elk geval afgesproken dat ze me de volgende dag terug zou bellen.

Na enig onderzoek van mijn kant kwam ik er al snel achter dat haar beloftes helemaal niet zo geweldig bleken als ze deed voordoen en de aanbieding zelf klonk me ook onduidelijk in de oren. Trouw aan haar woord, belde ze me de volgende dag terug en belaadde ik deze keer háár met mijn eigen uitgezochte cijfers en feiten. Tja, dat viel niet helemaal in het goede keelgat, haar gepikeerde stem van de vorige dag vond de weg in dubbele kracht terug. Uiteindelijk bleek na veel geduw van mij ook nog eens dat die geweldige aanbieding maar voor een week geldig was, in plaats van voor altijd zoals ze eerst deed voordoen. U snapt het, ik liet deze uitzonderlijke kans aan me voorbijgaan.

Verkopen werkt op deze manier niet. Er zijn echter veel mensen die dit nog niet begrijpen, dit was niet de eerste keer dat ik benaderd ben voor fantastische deals. Hoe moet het dan wel? Er geldt een hele simpele regel voor elke succesvolle en integere verkoper: Kom erachter wat de wens/het doel van de klant is en kijk of je hieraan kunt voldoen. Zo niet, laat die persoon dan met rust of bied een alternatief aan bij bijvoorbeeld een ander bedrijf. En zo ja, dan word je er allebei daadwerkelijk beter van. Mooie verkooppraatjes en imponerende cijfers klinken goed, maar zullen je klantenrelaties alleen maar beschadigen. Je bedrijf komt over als dubieus en niemand zal naar je terugkomen. Probeer oprecht de beste oplossing voor je klant te zoeken en je komt veel en veel verder dan de ‘quick-fix’ maniertjes.

Word je zelf benaderd door een goed klinkende deal? Houd je dan altijd aan de volgende regels:

1. Koop nooit zomaar iets over de telefoon, maar vraag altijd bedenktijd. Kan dat niet? Laat deze deal dan zitten, er is waarschijnlijk een reden waarom ze je niet meer tijd willen geven.

2. Doe onderzoek. Zoek informatie op over het betreffende bedrijf, lees reviews, vraag advies aan anderen, enzovoort. Zorg ervoor dat je weet wat er achter het verkooppraatje zit.

3. Wees niet bang om nee te zeggen. Als je erachter komt dat dit niet voor jou werkt, laat de aanbieding dan gerust zitten. Je bent nergens toe verplicht. En als het je wel wat lijkt, ga ervoor.

En nu ben ik nieuwsgierig: Wat zijn jullie ervaringen/verhalen rondom verkopers?

« Terug naar overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikservaring te optimaliseren. Door op 'OK' te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees ook onze privacy statement. Ok, sluiten