Blog voor studenten

Lees hier alle artikelen van de leukste blog voor studenten.


Omgaan met je emoties: Laat de emmer niet overlopen

Geplaatst op: 31-05-2016

Emoties zijn niet gemakkelijk. Ze duiken gewoon op wanneer ze daar zin in hebben en als je ze probeert te negeren of onderdrukken, worden ze alleen maar sterker. Emoties willen nu eenmaal gehoord worden en aandacht krijgen. Hoe kun je er nu het beste mee omgaan zonder dat de emmer direct overloopt?

Ken je dat? Dat je wel weet dat iets niet goed voor je is, maar dat je het lekker toch doet omdat het goed voelt? We ervaren heel vaak een tweesplitsing in datgene wat we rationeel bedenken en wat we voelen. Je weet wel dat je niet bang hoeft te zijn om iemand op straat aan te spreken, maar toch gaat je hart sneller kloppen en voel je de spanning oplopen. Je weet ook wel dat je je niks aan hoeft te trekken van de pesterijen van je neefje, maar toch word je er boos over. Kortom, iets weten en iets voelen zijn twee heel verschillende dingen.

Dit is een van de redenen waarom rationele praatjes tegen onszelf of van anderen vaak niet goed werken. Je kunt lang op jezelf inpraten dat je je op een bepaalde manier wel of niet moet voelen, maar dat werkt gewoon niet zo goed. Evenmin werken de goedbedoelde adviezen van anderen. Je emoties luisteren over het algemeen niet echt naar rede en blijven gewoon doen waar ze goed in zijn, datgene voelen wat er daadwerkelijk aan de hand is. Dus wat kun je dan wel doen?

Een van de redenen waarom rationele praatjes vaak niet werken, is omdat ze de emotie in principe afkeuren. Als je bijvoorbeeld verdrietig bent, dan kun je tegen jezelf zeggen: “Kom op, stel je niet zo aan, er zijn ergere dingen in de wereld. Denk maar aan iets leuks.” Hiermee zeg je in feite dat het niet oké is om verdrietig te zijn en dus dat de emotie niet gewenst is. En dat is ook heel logisch. We voelen ons immers niet graag verdrietig of bang of boos, maar zijn het liefst blij en ontspannen. De realiteit is echter dat we ons gewoon zo nu en dan rot voelen en het wegredeneren ervan of proberen te negeren werkt maar voor een korte tijd.

Stel je voor dat je een emmer met deksel hebt waarin je al je ongewenste emoties kan stoppen. Dit kan een tijdje goed werken, die emmer kan namelijk behoorlijk wat hebben. Op een gegeven moment loopt de emmer echter een keer over en daar kun je niet meer omheen. Je raakt al geïrriteerd bij de kleinste dingetjes, je wordt onzeker, voelt je de hele dag somber en noem maar op. Het mooiste is natuurlijk om te voorkomen dat het zover komt. Soms kun je niet anders en heb je het nodig als overlevingsstrategie. In tijden van rust is het daarom extra belangrijk om de emmer langzaam te openen, te kijken wat erin zit en dit te verwerken op een manier die bij je past.

Hoe kun je de emmer leger houden? Dat doe je door je emoties de aandacht te geven die ze vragen. Stel er gebeurt iets op je werk waar je verdrietig van wordt en je komt thuis met dit gevoel. Ga er dan echt voor zitten. Maak een plekje voor jezelf waar je niet gestoord kan worden en probeer het gevoel van verdriet op te zoeken. Waar voel je het in je lichaam? Wil je misschien huilen? Laat het dan gebeuren en je zult merken dat als je er echt aandacht aangeeft, het vrij snel weer goed voelt. Dit werkt net zo met frustraties (schrijf bijvoorbeeld alles op en verscheur het papier daarna) als met angst (ga bijvoorbeeld overdreven trillen om de energie eruit te laten komen). Je kunt ook je gevoelens met iemand die je vertrouwt delen om het zo aandacht te geven.

Door aandacht te geven aan je emoties wanneer ze er zijn, merk je dat ze veel minder heftig hoeven te zijn dan je in eerste instantie dacht. De emmer blijft relatief leeg en je voelt je vrijer, rustiger en meer in het leven staan. Wellicht dat je zelf ook nog een goede tip hebt voor omgaan met je emoties? Deel ze dan hier.

« Terug naar overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikservaring te optimaliseren. Door op 'OK' te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees ook onze privacy statement. Ok, sluiten