Blog voor studenten

Lees hier alle artikelen van de leukste blog voor studenten.


Omgaan met faalangst

Geplaatst op: 18-05-2016

Omgaan met faalangst, hoe doe je dat eigenlijk? In deze blog gaan we in op een aantal basisstappen die je zelf kunt ondernemen en die je helpen beter om te gaan met faalangst. Niet helemaal zeker of datgene waar jij last van hebt wel faalangst is? Doe dan deze gratis zelftest. Lees hier verder en ontdek hoe ook jij de angst niet de baas hoeft laten zijn.

Stap 1: Breek grote projecten in kleine taken op

We krijgen regelmatig te maken met grote projecten, soms voor school, soms voor werk en soms in andere delen van ons leven. Wanneer je last hebt van faalangst, kan het weleens voorkomen dat de grote omvang van zo’n project je overmant. Je ziet door de bomen het bos niet meer en er bekruipt je een gevoel van onbehagen. Je moet zoveel doen, dat je het maar voor je uitschuift of het zoveel mogelijk weg probeert te stoppen. Niet doen! Dit wakkert de angst namelijk alleen maar aan, omdat het nu iets ondefinieerbaars en onmogelijks lijkt. Pak je grote project erbij en inventariseer wat je allemaal moet doen. Deel dit in kleine, haalbare stappen op en je zult merken dat het ineens niet meer zo groot en veel lijkt. Je kunt een berg niet in één keer beklimmen, dat gaat stapje voor stapje. Geef jezelf daarom de ruimte om deze stappen te nemen. Welk groot project kun jij nu opdelen?

Stap 2: Leer te falen

Falen kun je niet vermijden. Het maakt niet uit hoe goed je ergens in bent, je zult nu eenmaal fouten maken, dat doen we allemaal. Het heeft daarom weinig zin om fouten proberen te vermijden, ze komen toch wel langs. Vandaar dat het zo belangrijk is om te leren falen. Wat zijn manieren waarop je om zou kunnen gaan met een fout? Je kunt bijvoorbeeld bedenken wat je ervan kunt leren, je kunt jezelf op de kop geven, je kunt van schrik niks meer uitproberen, enzovoort. Welke manieren spreken jou het meeste aan? Probeer ze uit. Schrijf ook elke dag eens op wat de beste fout is die je die dag gemaakt hebt. Welke fouten kun jij allemaal maken?

Stap 3: Ontspanning

Ontspanning is een belangrijk onderdeel van omgaan met faalangst. Wanneer we angstig zijn, gaat ons hart sneller kloppen, we gaan zweten, trillen, enzovoort. Er worden allerlei reacties getriggerd die ervoor zorgen dat we klaar zijn om te vechten of te vluchten. Dit is heel erg nuttig, maar soms kan het ons ook in de weg zitten. Een beetje spanning is goed, maar het is bijvoorbeeld niet nodig om compleet op spanning te staan als je een presentatie moet geven. Ontspanningstechnieken kunnen je hierbij helpen. Deze zijn gewoon gratis op het internet te vinden, dus maak daar gebruik van. Let vooral eens op je ademhaling. Wat gebeurt daarmee als je in een spannende situatie bent? En hoe kun je door dieper te ademen dit beïnvloeden?

Hopelijk helpen deze eerste stappen je in het omgaan met faalangst. Wil je er dieper op ingaan? Kijk dan hier of geef zelf tips die je hebben geholpen de angst te overwinnen.

« Terug naar overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikservaring te optimaliseren. Door op 'OK' te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees ook onze privacy statement. Ok, sluiten