Blog voor studenten

Lees hier alle artikelen van de leukste blog voor studenten.


Hoe kun je piekeren stoppen?

Geplaatst op: 29-09-2015

Ken je dat? Dat je maar blijft piekeren, terwijl je wel weet dat het nergens toe leidt en het je geen goed doet? De gedachten tollen maar door je hoofd en je lijkt ze geen halt toe te kunnen roepen of je herhaalt hetzelfde steeds maar weer tot je er helemaal zat van bent. Het is mogelijk om dit een halt toe te roepen. Hoe? Lees hier verder en ontdek methodes om piekeren te stoppen.

Ten eerste is het een goed idee om je sportschoenen uit de kast te halen en aan te doen. Vooral hardlopen werkt erg goed tegen piekeren. Het is namelijk bijna onmogelijk om de gedachten door je hoofd te laten spoken terwijl je aan het rennen bent. Probeer het maar eens. Het heeft als extra voordeel dat je even lekker buiten bent en je je goed voelt na het sporten. Zeker voor wanneer je veel sombere gedachtes hebt die maar niet op lijken te houden, werkt het goed om de benen eens goed te strekken.

Een ander hulpmiddel kan een zogenaamd piekeruurtje zijn. Dit is een moment van de dag waarin je alleen maar mag piekeren. Je kiest elke ochtend een geschikt uur van die dag uit om 60 minuten lang te piekeren. Je zult misschien wel denken: ik wil het piekeren juist stoppen, waarom helpt dit? Nou, de regel is dat je de rest van de tijd juist niet mag piekeren. Elke keer als je een piekergedachte hebt, schrijf je deze op, dit kan in steekwoorden, om te onthouden voor je piekeruurtje. Je zegt tegen jezelf dat je er nu nog niet over na mag denken, maar straks tijdens het uur wel. Op deze manier leiden de gedachtes je niet meer zo af, geef je ze toch de aandacht die ze vragen en houd je het tegelijkertijd zelf in de hand.

Het kan natuurlijk zo zijn dat het piekeren je zo in de ban heeft dat het je dagelijkse leven belemmert. Dat je er bijvoorbeeld erg bang of verdrietig van wordt en er erg veel tijd aan besteed. In dat geval kan het zijn dat de bovenbeschreven hulpmiddelen wel helpen, maar niet voldoende zijn. Dan is het verstandig om hierover te praten met een goede vriend(in)/familielid of een vertrouwenspersoon/psycholoog. Geef het niet op, ook jij kan je piekeren stoppen.

Welke methodes heb jij al eens geprobeerd en wat zijn je ervaringen daarmee?

« Terug naar overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikservaring te optimaliseren. Door op 'OK' te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees ook onze privacy statement. Ok, sluiten