Blog voor studenten

Lees hier alle artikelen van de leukste blog voor studenten.


Hoe kun je echt succesvol afvallen?

Geplaatst op: 15-03-2016

Oh, oh, de zomer staat weer voor de deur en je merkt dat je broeken toch echt wat te strak zitten. Wat nu? Met goede moed pak je het Sonja Bakker boek, stort je je op een Paleodieet of drink je alleen nog maar groente- en fruitsapjes. En ja hoor, het werkt! De kilo’s vliegen eraf en je voelt je goed. Het duurt echter niet al te lang of de snoep en chips lonken je langzaam maar zeker weer naar het gewicht wat je voor al je harde werk had. Hoe kun je nu echt succesvol afvallen en dit zo houden?

Het principe van afvallen is eigenlijk heel simpel: zorg ervoor dat er meer energie uitgaat dan dat er inkomt. Het maakt hierbij eigenlijk niet eens zo heel veel uit welk dieet je precies gebruikt. Of je nu liever maaltijdvervangers wilt gebruiken of juist in hele kleine porties wilt eten, het zal er allemaal wel voor zorgen dat je die overtollige kilo’s kwijtraakt. Veel belangrijker is het om je te beseffen dat een dieet alleen maar effect heeft zolang als je het gebruikt. Als je de kilo’s eenmaal kwijt bent, is het net zo moeilijk om op je streefgewicht te blijven. Vaak val je weer terug in je oude gewoontes en kom je daardoor weer aan. Hier komt de term jojo-en ook wel om de hoek kijken.

Om dit te voorkomen is op je streefgewicht komen en blijven dus niet alleen maar het tijdelijk volgen van een dieet, maar je leefgewoontes helemaal aanpassen. Als je de oude gewoontes verandert in nieuwe, gezondere gewoontes, dan kun je ook niet meer in de oude terugvallen. Natuurlijk is het niet helemaal uitgesloten en is het ook echt niet erg om op een feestje een extra stukje taart te pakken, maar gaat het erom dat je je dagelijkse patronen en gewoontes aanpast. Hier zal je op de lange termijn de meeste baat bij hebben en zo op een gezonde en permanente manier afvallen.

Om dit te bereiken is het eerst belangrijk dat je een inzicht krijgt in wat je dagelijks eet en drinkt, hoeveel je beweegt en hoeveel slaap je krijgt. Drink je bijvoorbeeld veel frisdrank of sinaasappelsap overdag? Eet je als tussendoortje lekkere koekjes of chips? Bestaat je avondeten voornamelijk uit vlees of uit groente? Hoeveel beweeg je overdag en door de gehele week? Krijg je voldoende rust of bestaat je leven voornamelijk uit stress? Al deze factoren hebben een invloed op je gewicht en met kleine aanpassingen kun je al veel bereiken.

Wissel bijvoorbeeld de frisdrank in voor water, eet een appel in plaats van chocolade, gebruik elke dag de trappen in plaats van de lift en ga een half uurtje eerder naar bed. Een andere hele goede tip is om simpelweg geen rotzooi in huis te halen. Als je geen chips in huis hebt, zal je ook niet in de verleiding kunnen komen om het op te eten. Met kleine veranderingen zoals deze kun je al een heleboel bereiken. Het gaat erom dat je je dagelijkse patronen aanpast. Dit is in het begin erg wennen, maar probeer hierbij de 21 dagen regel uit. Dit betekent dat je in ieder geval 21 dagen je nieuwe routine uitprobeert, omdat het ongeveer zo lang duurt om een oude gewoonte in een nieuwe om te zetten.

Zorg er dus niet alleen maar voor dat je met een handig dieet afvalt, maar zorg er vooral voor dat je naderhand je routine en gewoontes zo aanpast dat je op dit gewicht kunt blijven. Verander je avondeten niet voor maar een korte periode, maar pas je recepten zo aan dat je er lang van kunt blijven genieten. Stel kleine doelen en werk hier steeds naar toe. Op deze manier kun je jezelf steeds weer belonen voor de vooruitgang die je boekt en houd je jezelf gemotiveerd om ermee door te blijven gaan. Hoeveel wil jij afvallen in de komende periode?

« Terug naar overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikservaring te optimaliseren. Door op 'OK' te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees ook onze privacy statement. Ok, sluiten