Blog voor studenten

Lees hier alle artikelen van de leukste blog voor studenten.


Faalangsttraining: Wat is dat?

Geplaatst op: 17-11-2015

Wellicht dat je wel eens de tip van je omgeving hebt gekregen om een faalangsttraining te gaan volgen. Je kijkt wat rond op internet en vindt al gauw een aantal instanties die een dergelijke training geven. Maar hoe gaat zoiets eigenlijk in zijn werk? Hoe kom je van je faalangst af? En wat zijn de andere opties die je hebt? Om je een handje te helpen staat in deze blog uitgelegd wat een faalangsttraining inhoudt en wat je nog meer zou kunnen doen om weer zelfverzekerd te worden.

Elke training heeft uiteraard zijn eigen specifieke kenmerken en thema’s die aan bod komen. Er zijn echter een aantal onderwerpen die overal in terug lijken te komen. Zo behandelt een goede faalangsttraining waar faalangst vandaan kan komen en kun je ermee onderzoeken hoe het voor jou werkt. Ieder persoon is weer anders en daarom werkt ook faalangst bij iedereen verschillend. Door de bredere theorieën hierover op jouw specifieke situatie aan te passen, kun je de training zo relevant en effectief mogelijk maken.

Je leert hiernaast allerlei methodes die je kunnen helpen om met faalangst om te gaan. Zo leer je bijvoorbeeld hoe je je gedachten kunt testen en ten positieve kunt beïnvloeden. Of je leert allerlei verschillende soorten strategieën aan waarmee je op een andere manier om leert gaan met faalangst. Maar ook ontspanning speelt vaak een grote rol, omdat je daarmee de stress van de angst kunt laten zakken en uit kunt rusten van een heftige gebeurtenis. Met al deze verschillende methodes kun je oefenen en degenen eruit pikken die het beste bij jou passen.

Zelfverzekerd worden speelt ook een grote rol bij het omgaan met faalangst. Een training geeft je daarom over het algemeen veel verschillende soorten manieren waarmee je je zelfverzekerdheid wat kunt opkrikken. Het idee hierachter is dat een groter zelfvertrouwen je helpt om met meer moed de uitdaging aan te kunnen gaan. Hiernaast voelt het ook gewoon goed om zelfverzekerder te worden.

Het klinkt misschien gek, maar een belangrijk onderdeel van een faalangsttraining is ook om te leren falen. Je kunt het immers niet voorkomen dat je de plank misslaat. Je zult in je leven nu eenmaal tegenslagen tegenkomen. Het is daarom goed om verschillende manieren te leren waarmee je op zo’n manier kunt falen dat je ervan kunt leren en vooruit kunt gaan.

Zoals gezegd heeft elke training weer eigen richtlijnen, maar in brede zin komt het hierop neer: Je leert van je faalangst af te komen door allerlei oefeningen te doen en zelf inzichten te verkrijgen waarmee je weer verder kunt, zodat je op jouw manier met de faalangst om kunt gaan. Het kan natuurlijk zo zijn dat een training niet genoeg is. In dat geval is het raadzaam om contact op te nemen met een psycholoog. Dit is iemand die je kan helpen dieper in te gaan op wat de angst voor falen voor jou betekent en op een ander niveau deze pijn te laten helen. Heb jij ervaringen met een dergelijke training? Hoe heeft het voor jou gewerkt?

« Terug naar overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikservaring te optimaliseren. Door op 'OK' te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees ook onze privacy statement. Ok, sluiten