Blog voor studenten

Lees hier alle artikelen van de leukste blog voor studenten.


Faalangst: De grote boosdoener

Geplaatst op: 05-07-2016

Hoe vaak heb je wel niet tegen jezelf gezegd: “Dat lukt mij toch niet.” of: “Dat durf ik echt niet. Wat nou als het fout gaat?” Wellicht voelt het alsof je een stem bij je draagt die altijd tegenspreekt of je geen risico’s laat nemen. Voor veel mensen die kampen met faalangst is het een grote last die ze bijna overal mee naar toe moeten nemen. Hiermee om kunnen gaan is natuurlijk niet zo maar even gedaan, maar wellicht dat de volgende tips je kunnen helpen om op een goede weg te komen.

Begin eens met elke avond drie dingen op te schrijven die goed gingen die dag. Het klinkt wellicht wat simplistisch, maar al snel zul je merken dat je je meer gaat richten op het positieve. Je moet immers wat kunnen opschrijven die avond. Dit hoeven geen grote dingen te zijn, maar juist iets simpels zoals een fijn praatje met de buurvrouw maken of lekker koken. Probeer het minimaal twee weken uit en ontdek zelf of je verschil merkt.

Een andere tip is dat je kunt proberen om een week lang het woord “probleem” om te zetten in het woord “uitdaging”. Je kunt jezelf beïnvloeden door dit soort simpele woordspelingen te maken en uitdagingen met goede moed aan te gaan. Denk ook na over andere woorden die je vaak gebruikt die je om zou kunnen zetten in een positiever woord.

Ontspanning is een belangrijk onderdeel om bij te komen van stress en spanning. Zeker wanneer je regelmatig last hebt van faalangst, is het belangrijk om je lichaam te ontladen met behulp van een ontspanningsoefening. Op internet kun je gemakkelijk gratis oefeningen vinden waar je mee kunt gaan experimenteren. Probeer het een tijdje uit en wie weet wat het je kan brengen.

Een fout die vaak gemaakt wordt bij het oppakken van een opdracht of taak, is dat je alles in één keer probeert te doen. Bijvoorbeeld dat je zo veel mogelijk hoofdstukken in één keer wilt gaan studeren. Dit werkt vaak juist averechts. De tip luidt daarom ook: Deel een moeilijke opgave op in kleine stappen die gemakkelijk te behalen zijn. Geef jezelf de ruimte en tijd om te leren en leg de lat niet direct heel hoog. Je moet nu eenmaal eerst leren lopen voordat je kunt rennen.

Tot slot gaat de laatste tip over de positieve kant van faalangst. We doen alles met een reden, hoe irrationeel dit ook kan zijn. Faalangst heeft ook positieve gevolgen. Welke zijn voor jou van belang? Probeer erachter te komen wat het jou, misschien onbewust, kan geven om de faalangst te laten heersen.

Deze vijf tips zijn natuurlijk niet alles omvattend of een wondermiddel om in één keer van faalangst af te komen. Maar wellicht is het net een klein steuntje dat je goed kunt gebruiken. Of wellicht kan het je ergens brengen waar je meer hulp kunt krijgen. Bedenk goed, er zijn veel meer mensen met dezelfde angsten als jij en je hoeft het niet alleen op te lossen. Ook voor jou is goede (zelf)hulp beschikbaar.

« Terug naar overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikservaring te optimaliseren. Door op 'OK' te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees ook onze privacy statement. Ok, sluiten