Blog voor studenten

Lees hier alle artikelen van de leukste blog voor studenten.


5 Faalangsttraining tips

Geplaatst op: 01-09-2015

Een faalangsttraining kan voor iedereen werken. Lees hier vijf tips waarmee je faalangst kunt overwinnen en je je zelfverzekerder gaat voelen. Welke van deze tips pas jij toe en welke werken het beste volgens jou?

Tip 1: Schrijf drie goede dingen op

Geplaatst op: 01-09-2015

Faalangst kan een grote belemmering zijn. Een beetje spanning of stress is helemaal niet erg, maar teveel ervan kan al gauw leiden tot mindere prestaties of een zwaarder dagelijks leven. Omdat het goed mogelijk is hiermee om te leren gaan, volgen in deze blogs een vijftal tips die je bij je faalangsttraining kunnen helpen. We beginnen met het opzetten van een positievere blik op het leven.

Mensen die onder faalangst gebukt gaan, hebben vaak last van veel beren op de weg zien. Dit betekent dat je vooral let op de dingen die mis kunnen gaan of die negatief kunnen zijn. Omdat je jezelf aan kunt leren positiever te kijken, beginnen we met deze eerste tip: Schrijf drie goede dingen op.

De oefening gaat als volgt: Leg naast je bed pen en papier neer en schrijf iedere avond voor het slapengaan drie dingen op die positief waren aan die dag. Dit mogen hele simpele dingen zijn zoals dat je een lekker ontbijt hebt gehad of dat je een leuk praatje hebt gemaakt met de buurvrouw. Ook grotere positieve gebeurtenissen, zoals het halen van een tentamen, kunnen natuurlijk op de lijst komen te staan. Schrijf vanaf vandaag twee weken lang elke avond deze drie positieve dingen van de dag op.

Wanneer je dit een tijdje hebt gedaan, zal je merken dat je je erop gaat voorbereiden voor wat je die avond voor positiefs op zal schrijven. Dit betekent dat je automatisch gedurende de dag gaat zoeken naar positieve gebeurtenissen. Houd dit lang genoeg vol en het zal een automatische actie worden die je dagelijks toepast. De beren zullen zich dan lang niet zo snel meer op de weg laten verschijnen.

Heb jij deze tip uitgeprobeerd? Laat weten hoe het je bevallen is en deel je ervaringen hier.


Tip 2: Verander je vocabulaire

Geplaatst op: 08-09-2015

De manier waarop je praat heeft een invloed op hoe je je voelt. De woorden die je gebruikt kunnen ongemerkt een grotere impact hebben dan je in eerste instantie zou denken. Stel dat je bijvoorbeeld altijd zegt: “Ik moet weer naar mijn werk straks.” Deze woorden geven een heel ander gevoel dan: “Ik mag weer naar mijn werk straks.” Het klinkt simpel, maar het werkt echt.

De tweede tip luidt daarom: verander je vocabulaire. Zet bijvoorbeeld twee weken lang het woord “probleem” om in het woord “uitdaging”. Waarom twee weken? Omdat het gemiddeld zo lang duurt om een gewoonte te kunnen veranderen. Probeer het maar eens en pak vanaf nu twee weken lang alleen nog maar uitdagingen aan in plaats van problemen.

Je kunt dit natuurlijk ook met andere woorden proberen. Maak van “onzekerheid” bijvoorbeeld “gevoeligheid”, zet “het lukt me toch niet” om in “ik ga het proberen” of verander “stress” in “scherp zijn”. Welke woorden gebruik jij voornamelijk en waar zou je ze in kunnen veranderen? Moet je bijvoorbeeld veel of mag je ook dingen?

Ga het bij je zelf eens na en deel jouw meest gebruikte woorden hier.


Tip 3: Ontspan!

Geplaatst op: 15-09-2015

Faalangst gaat vaak gepaard met een vorm van stress. Stress voor geen fouten mogen maken, dat het mis gaat lopen, enzovoort. Een beetje stress is helemaal geen probleem, dat maakt ons juist scherp. Zeker wanneer we het zien als iets dat ons helpt in tijden van prestatiedruk, kan het een positief effect hebben. Maar wanneer de stress zo hoog wordt dat het alle aandacht in beslag neemt of wanneer we er niet van kunnen herstellen, is het belangrijk hier iets aan te doen. Vandaar dat de derde tip over ontspanning gaat.

Met een regelmatige ontspanning kun je veel effectiever en beter werken. We hebben vaak de neiging om te denken dat hoe meer we doen en hoe harder we doordrukken, hoe meer werk we gedaan krijgen en hoe beter we presteren. Dit hoeft echter helemaal niet het geval te zijn. Juist door te ontspannen geven we onszelf de ruimte om informatie te verwerken en onze concentratie erbij te houden. Het lukt geen mens om vier uur non-stop achterelkaar te studeren en tijdens het vierde uur nog even geconcentreerd te zijn als het eerste uur. Juist door pauzes te nemen en te ontspannen kunnen we veel effectiever werken.

Er zijn veel verschillende manieren van ontspannen. Je kunt bijvoorbeeld ontspannen van een wandeling, een dutje op de bank, een ontspanningsoefening, een lekker kopje thee, enzovoort. Welke passen bij jou? Goede begeleide ontspanningsoefeningen kun je zo gratis via Google vinden. Probeer de komende twee weken eens elke dag minimaal tien minuten in te plannen om echt helemaal tot jezelf te komen. Zelf ga ik bijvoorbeeld regelmatig twintig tot dertig op de bank liggen uit te rusten of maak ik een wandeling tussen het werken door. Je zult merken dat je concentratie erdoor wordt opgekrikt en je weer helder verder kunt.

Welke manieren van ontspannen werken het beste voor jou?


Tip 4: Neem kleine stappen

Geplaatst op: 17-09-2015

Een grote fout die veel mensen maken wanneer ze aan een klus beginnen, is dat ze zoveel mogelijk in één keer willen doen. Dit is niet alleen ineffectief, het werkt vaak stress verhogend en doet de kwaliteit niet ten goede. De vierde faalangsttraining tip gaat daarom over het nemen van kleine stappen.

Moet je voor een tentamen een dik boek leren? Doe dit dan niet in één keer, maar deel het op in kleine stapjes. Juist daardoor kun je de stof beter in je opnemen, wordt het leuker, leer je echt iets en onthoud je het ook nog. Bij de blog over beter leren studeren kun je meer informatie vinden over het maken van een goede planning. Deel de leerstof op in kleine, behapbare brokken die je gemakkelijk tot je kunt nemen. Zie het als een taart waar je meer van kunt genieten wanneer je gewone happen neemt, dan wanneer je het in één keer probeert te verorberen.

Wanneer je een berg wilt beklimmen, moet je dat stapje voor stapje doen. Je bent simpelweg niet groot genoeg om het in één grote sprong te halen. Wees daarom slim en maak van al je obstakels kleine stapjes. Hierdoor hoef je niet over grote bergen heen te springen, maar neem je één hobbel per keer. Je ervaart op deze manier meer succes en zult er plezier uit kunnen halen. Met andere woorden, ga je uitdagingen stap voor stap aan.

Welke bergen heb jij al beklommen op deze manier?


Tip 5: Het positieve van faalangst

Geplaatst op: 21-09-2015

Het klinkt wellicht wat vreemd, maar aan faalangst kunnen ook positieve kanten zitten. Net zoals zoveel dingen, heeft ook faalangst twee kanten. De angst om te falen kan positieve gevolgen hebben waar je je wellicht niet zo van bewust bent. Het is daarom belangrijk om te ontdekken wat faalangst je brengt en wat je er aan kunt hebben, zodat je het eventueel in kan zetten als een kracht in plaats van dat het je alleen maar belemmert.

Denk eens aan een eigenschap zoals perfectionisme. Wanneer je iets perfectionistisch wilt doen, kan dat als positief gevolg hebben dat je een erg mooi product aflevert. Het kan echter ook tot gevolg hebben dat je er veel te lang aan werkt en nooit tevreden bent. Perfectionisme kan dus zowel positieve als negatieve gevolgen hebben. Hoe zit dat met faalangst?

Doordat je erg op je hoede bent om niet te falen, kan het zijn dat je voorzichtig en precies te werk gaat en zo een mooi eindproduct aflevert. Het kan ook tot gevolg hebben dat je jezelf niet onnodig aan bepaalde risico’s blootlegt en jezelf zo veilig houdt. De angst om te falen levert je iets op, anders zou het niet gebeuren. Dit kan iets zijn waarvan je rationeel wel weet dat het niet goed is, maar wat wel goed voelt.

Deze laatste faalangsttraining tip gaat er dus om dat je na gaat denken over wat faalangst jou oplevert. Het klinkt misschien gek, maar het kan je een waardevol inzicht bieden. Wat is voor jou het positieve van faalangst?

« Terug naar overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikservaring te optimaliseren. Door op 'OK' te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees ook onze privacy statement. Ok, sluiten