Blog voor studenten

Lees hier alle artikelen van de leukste blog voor studenten.


4 tips om gelukkig te worden met social media

Geplaatst op: 15-02-2016

Social media is een enorm fenomeen geworden. We gebruiken het allemaal en dat bevalt niet altijd even goed. Tijd voor verandering: Hoe kun je social media inzetten om gelukkiger te worden? Nikki Wit geeft vier super tips.

Tip #1

#100happydays
Deze hashtag is in 2013 in het leven geroepen door de millennial Dimitry Golubnichy die zelf niet meer gelukkig was met zijn kleine appartement in Zurich, het feit dat hij nog maar 35 landen had bezocht en dat er geen doorgroeimogelijkheden in zijn bedrijf waren. Een bezoek aan het thuisfront deed hem beseffen dat iedereen in zijn dorp nog steeds hetzelfde deed als toen hij weg was gegaan en dat deze mensen allen gelukkig waren ondanks dat zij niet hadden gedaan wat van onze generatie werd verwacht.

De opdracht is om elke dag een foto of bericht te plaatsen (of voor jezelf bij te houden) wat je gelukkig maakt. Door dit elke dag te doen zal je positiever in het leven komen te staan.
71% van de mensen lukt het niet om het honderd dagen vol te houden. Toch is het zeker het proberen waard, kijkend naar wat de mensen zeggen die de challenge wel hebben volbracht. Deze mensen gaven aan dagelijks in een betere bui te zijn, kregen meer complimenten, werden optimistischer, realiseerden zich hoeveel mazzel ze eigenlijk hadden met hun leven, merkten op wat ze dagelijks nou gelukkig maakten en een deel gaf zelfs aan verliefd te zijn geworden tijdens deze honderd dagen.

De site maakt duidelijk dat de #100happydayschallenge puur voor jezelf is, en niet voor anderen. Het is geen wedstrijd wie het gelukkigst is of om mee op te scheppen. “If you try top lease/make others jealous via your pictures – you lose without even starting. Same goes for cheating” (http://100happydays.com).

Tip #2

Volgens Buzzcapture zitten vandaag de dag 1,6 miljoen Nederlanders op Pinterest (Buzzcapture, 2015).
Op de site kun je eindeloos moodboards maken met je interesses: Mode, fotografie, reizen en ga zo maar door.
Wanneer je een afbeelding op de site ziet kan je hierop klikken en word je direct doorgestuurd naar de site waar het vandaan komt.
Het feit dat Pinterest merendeels vrouwelijke gebruikers heeft, betekent niet dat de site niet geschikt is voor mannen. Je volgt zelf de accounts die je wilt en kan zelf onderwerpen opzoeken waar je je pinboards mee wilt vullen. Pinboards over auto’s, mannenmode en bouwprojecten zijn ook gewoon te vinden op het platform.

Maak een ‘positive vibes moodboard’ aan op Pinterest. Op dit pinboard kan je onder andere positieve quotes pinnen, foto’s plaatsen van wat je inspireert, doelen die je wilt behalen voor jezelf en tips om te ontspannen. Alles wat jij kan gebruiken om weer een positief gevoel bij jezelf op te wekken.
Wanneer je door hebt dat sociale media je buien negatief beïnvloeden, kun je een bezoekje brengen aan je pinboard en jezelf weer moed inspreken.

Wanneer je dit board niet met anderen wilt delen heeft Pinterest de functie om je moodboard op ‘geheim’ te zetten. Hierdoor kan alleen jij via je account op het board komen.

Tip #3

Veel mensen dromen er van om rijk en beroemd te zijn, iets wat niet mogelijk was als je niet kon zingen, dansen of een ander bijzonder talent had. In 2005 heeft YouTube hier verandering in gebracht. Mensen gingen filmpjes maken over wat zij op een dag beleefden, hielden videodagboeken bij of filmden zichzelf wanneer ze een activiteit uitvoerden. Een van deze mensen is vlogger Pewdiepie (Felix Kjellberg) die anno 2015 al meer dan 10 biljoen views had gegenereerd met zijn filmpjes. Hij haalde zelfs internationaal het nieuws toen bekend werd dat hij in 2014 zo’n $7,5 miljoen had verdiend door middel van het maken van video’s van zichzelf terwijl hij videogames speelt.

Hoewel niets in de weg lijkt te staan bij deze ‘bekende normale mensen’, vertellen ook zij steeds vaker over hun ervaringen met depressie, paniekaanvallen en suïcidale gedachten. Zo vertelt de bekende Britse vlogger Zoella (Zoe Sugg) in een van haar video’s dat in het verleden het idee van reizen met openbaar vervoer al genoeg was om de deur niet uit te gaan en een paniekaanval op te wekken.

Typ de woorden ‘depressie’, ‘anxiety’, ‘panic attacks’ en dergelijke in op YouTube en je zult zien dat steeds meer mensen het taboe doorbreken door te praten over het onderwerp. In veel van deze video’s geven de vloggers ook tips over hoe zij zelf omgaan met paniekaanvallen en dergelijke.
Het is het zeker waard om deze video’s te bekijken wanneer je het gevoel hebt dat jij de enige bent die met dit soort dingen leeft.


Tip #4 Filter je kanalen

Een grote schoonmaak doet vaak wonderen, of het nou de kamer, de keuken of de kledingkast is. Waarom dan ook niet in je internethuiskamer? De plek waar je dagelijks zoveel prikkels en boodschappen van binnen krijgt.

Ga op je sociale mediakanalen eens af wie en wat je volgt en wees heel eerlijk tegen jezelf. Geeft die sportchallenge je echt motivatie of voel je je elke keer een loser als er weer een opdracht voorbij komt en je deze niet doet? Zit je vaker op iemands profiel omdat je ook echt weer met die persoon in contact wilt komen of omdat je jezelf met deze persoon vergelijkt?
Koop je echt nog zo vaak iets van dat merk dat zegt dat je producten nodig hebt omdat je anders achterloopt op de rest?
Stel jezelf de vraag welk internetgedrag je positief of negatief beïnvloedt en bepaal op basis hiervan of je de pagina of persoon blijft volgen. Het lijkt misschien stom, maar elke negatieve prikkel minder helpt je al een beetje op weg.

Als je het moeilijk of raar vindt om dit te doen, kun je altijd aan een goede vriend of vriendin vragen of die hierbij kan helpen.


Geschreven door: Nikki Wit

« Terug naar overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikservaring te optimaliseren. Door op 'OK' te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees ook onze privacy statement. Ok, sluiten